סחר אלקטרוני: בחירת מודול סחר אלקטרוני לדרופל 7 הפכה קשה יותר

למפתחים המחפשים פתרונות סחר אלקטרוני לדרופל יש עכשיו שתי אפשרויות:  Ubercart(אוברקרט) הפתרון המוביל מזה זמן (שהוסב לאחרונה לדרופל 7), ו-Drupal Commerce, מערכת חדשה הכתובה מחדש מהבסיס על ידי כמה מהמפתחים המובילים בצוות שיצר את Ubercart. מה עדיף?

כשהתחלנו לעבוד על אתרי סחר אלקטרוני, היו מספר פתרונות קוד פתוח כאשר מהן לדרופל היו שתי בחירות מובילות: פרוייקט Ubercartופרוייקט ה-e-Commerce. על פי פעילות המפתחים וכמות המודולים התומכים, הפכנו לתומכים נלהבים של Ubercart. למעשה, עם הזמן זו הייתה הבחירה המובילה שלנו לפרויקטי סחר אלקטרוני בכלל, כי הוא הציע הרבה יכולות: פתרון סחר אלקטרוני בר-הרחבה אשר משתמש בארכיטקטורה הגמישה והסקלבילית של דרופל, במערכת העיצוב של דרופל, במערכת ניהול המשתמשים תוך כדי הבאת תכונות מתוחכמות של תפירה אישית והתאמה לצרכים ספציפיים.

במשך השנים, צברנו נסיון רב ב-ubercartונחשפנו ליתרונות הרבים אשר כוללים טיפול בצרכי הסחר האלקטרוני הכי תובעניים, אך גם לחסרונות כגון תיעוד רזה ותכונות מתקדמות יותר נשארות לעיתים ללא מענה.

אמנם Ubercartהוא עדיין הפתרון הטוב ביותר לדרופל 6, והוא ממשיך במסע – אוברקרט 3 הוא התאמה של אוברקרט לדרופל 7, ויש בסיס מפתחים שמחויב לתמיכה במוצר. אבל לאחרונה נוספה עוד אפשרות מעניינת, כשמדובר על פתרון לדרופל 7.

לאחרונה נכנס Commerce, סל קניות שנכתב על ידי כמה מהמפתחים שקודם לכן ניהלו את הפיתוח של Ubercart(המפתח הראשי שלו היה קודם לכן המוביל של הפיתוח של Ubercart). שלא כמו אוברקרט, Commerceהוא מודול התואם רק לדרופל 7. למרות שהוא היה בפיתוח משנת 2009, הוא לא היה מוכן לגמרי וההורדות התחילו לתפוס תאוצה רק בחודשים האחרונים. אז מה ההבדלים בין שני הפתרונות?

ראשית, זכרו שאין אף פתרון שיכול להתאים לכולם. מצפים כל כך הרבה  מפתרון סחר אלקטרוני – החל מניהול לקוחות ועד לחישובי משלוח ולבקרת מלאי. באותו זמן, מי מתפעל את סלי הקניות הם בדרך כך משתמשים לא טכניים שדורשים שהמערכת תהיה קלה לתפעול, אבל בעלת יכולת התאמה אינסופית. למערכת אחת יכול להיות ממשק נפלא, אבל חישוב גרוע של תעריפי משלוח. מערכת אחרת יכולה לנהל אלפי מק"טים של מוצרים, אבל מסתורית עבור משתמשים לא מנוסים. ואל תשכחו שהמערכת צריכה להיות מוגנת מטעויות אנוש – יש כאן כסף אמיתי שמתגלגל בכל במסך במערכת ולכן טעויות יכולות לעלות כסף.

טווח רחב זה של דרישות  יכול  לכאורה לתת לכל סל קניות מבוסס דרופל יתרון על מערכות מתחרות כיון שאלו התחומים שבהם דרופל מתעלה על עצמה: המבנה המודולרי של מערכת דרופל הופך אותה לגמישה מספיק כדי לטפל כמעט בכל מצב, ותוכל לצפות שלסל קניות דרופלי יהיו כמה יתרונות.

הבדלי הליבה בין Ubercart לבין Drupal Commerce

 

Ubercart

Drupal Commerce

גישת תכנון הליבה מודול גדול עם הרבה עוצמה ישירות בתוך המודול גישה מינימליסטית: מודול זריז וקטן שמשאיר הרבה פתח להרחבה על ידי מודולים משלימים.
מבנה נתונים מוצרים הם פריטי תוכן רגילים (nodes). לכן הזנת מוצר היא כמו הזנת   nodeרק עם יותר שדות. לא משנה כמה אופציות יש למוצר, הוא תמיד יהיה   nodeאחד.  ארכיטקטורה זו קלה להבנה על ידי המשתמשים, אולם יותר רגישה לטעויות בנושאים כמו חישובי משלוח. וגם גורמת לכך שהליבה לא תומכת במתן התרעות ללקוחות כשהמוצר חסר במלאי. מוצרים אינם פריטי תוכן. הם רק יחידות מידע שמאחסנות את המידע הייחודי על כל מק"ט (מספר קטלוגי). מתבצע שימוש במערכת הישויות של דרופל 7 וטיפול בגירסאות (כמו צבע וגודל) כמוצרים נפרדים. זו דרך דומה יותר לדרך שבה קמעונאים המשתמשים במק"טים רגילים יותר לפעול. (זה טוב יותר גם מבחינת מבנה בסיס נתונים) וטובה יותר עבור סוחרים שמנהלים הרבה  מק"טים.
תמחור   אפשרות להבדלים מתוחכמים יותר במחיר בין הגירסאות השונות של המוצר, בליווי רמה נוספת של מורכבות שתבלבל משתמשים רבים.
תצוגת מוצרים בדרך הרגילה בדרופל – אוטומטי ברגע שנוצר מוצר אפשר להציג אותו כפריט תוכן. על המשתמשים ליצור פריטי תוכן באופן יזום לצורך תצוגת המוצרים. פריט תוכן כזה יכול לקשר בין כמה גירסאות של המוצר לצורך תצוגה באתר.
תהליך יצירת מוצר תהליך חד שלבי, יותר פשוט למשתמשים לא טכניים. תהליך תלת שלבי, מורכב יותר למשתמשים שאינם טכניים:
1.      יצירת סוג המוצר (והגדרת שדות הגירסאות – נניח צבע וגודל)
2.      יצירת מק"טים לכל צירוף של צבע וגודל.
3.      יצירת פריט תוכן לצורך תצוגת המוצר כולל כותרת, תוכן ומק"טים.
תיעוד למשתמש הקצה תיעוד מאד רזה. בעיקר על ידי תמיכה בפורום. תיעוד מאד רזה. בעיקר על ידי תמיכה בפורום. אבל יש סדרת סרטוני וידאו המסבירים למשתמש הרגיל איך להתחיל.
     
 

איזה פתרון סחר אלקטרוני הכי טוב?

לסיכום, הארכיטקטורה המתקדמת של Drupal Commerceוהאינטגרציה הטובה יותר עם דרופל 7 הופכים אותו למועמד טוב עבור סוחרים חדשים ומשתמשים מתוחכמים טכנית. תכנון הליבה שלו מספק עוצמה גדולה בטיפול במס, משלוח ובקרת מלאי והוא נתמך על ידי צוות מפתחים בעלי שנות ניסיון בפיתוח פתרונות סחר אלקטרוני לדרופל.

אבל Commerceהוא פתרון חדש, כך שלמרות שהוא מציע הבטחה אמיתית, יש הרבה עבודה שצריך לעשות. והמערכת היא יותר מורכבת מאשר Ubercart, למרות שהיכולות הכלליות מ צדיקות זאת. בנוסף, יש מספר מודולים בפיתוח שמטרתם לטפל בבעיות השימושיות שיכולות להטריד אתכם.

ובינתיים, לסוחרים עם חנויות Ubercartשרוצים פשוט לשדרג לדרופל 7, אוברקרט 3 הוא הפתרון הכי קל, במיוחד לאלו שאין להם זמן ושעות פיתוח תוכנה כדי לעשות שדרוג, או עבור עלו שלא רוצים ללמוד מערכת חדשה. חשוב לציין שלמרות ש-Ubercart 3 עובד עם Drupal 7, לא כל המודולים התומכים הוסבו כבר לדרופל 7. כך שלמרות שזה קל יותר להישאר ב-Ubercart, סוחרים שיש להם אתגרי ניהול מלאי או מק"טים לא ימצאו פתרון ב-Ubercart 3.